Hackathons worden steeds vaker ingezet door organisatie om te innoveren, talent aan te trekken of diensten onder de aandacht te brengen.  Het organiseren van een twee a drie-daagse Hackthon met de juiste deelnemers is een vak apart. Voor welke organisatie je ook kiest, hierbij een aantal tips om je op weg te helpen.


Tips and tricks


Kies een goed thema!
Een een scherp thema maakt je hackathon niet alleen aantrekkelijk, maar het krijgt daardoor richting, en uiteindelijk het beste resultaat.

Prijzen en Jury.
Wanneer er iets te winnen valt, trek je de betere hackers aan. Maar minimaal zo belangrijk is de intrinsieke motivatie: mogelijkheden om te netwerken, en zichtbaarheid in de community verkrijgen. Daarom is een sterke jury van niet te onderschatten belang. Vraag zowel mensen in de jury met expertise in de start-up-tech scene (succesvolle start-up eigenaren bijvoorbeeld), als mensen met langere bedrijfskundige ervaring (denk aan CEO’s van toonaangevende bedrijven).

 Sponsors, API’s, data, en gadgets.
Zorg voor API providers, bedrijven, overheid en software ontwikkelaars. Wanneer grote bedrijven hun naam verbinden aan jouw hackathon werkt dat status verhogend en is ook interessant voor het financiële plaatje. Gadgets, datasets en API’s zijn onmisbaar: wanneer je ontwikkelaars nieuwe input geeft kun je innovatie verwachten. En het is natuurlijk een mooie pullfactor voor deelnemers.

It’s all about the pitch.
Veel ontwikkelaars zijn briljant in het maken van een app, maar wanneer er twee minuten gepitcht moet worden is het stil. Geef pitch training en instructies en laat ze oefenen. Zorg dat alle techniek getest is voor alle teams voordat de officiële presentaties zijn. Niets is zo frustrerend als haperende presentaties!

De juiste deelnemers in de zaal
Een hackathon valt of staat bij de juiste deelnemers. Focus niet alleen op een groep, maar werf breder: studenten, ZZP’ers, full time IT’ers, bedrijfskundigen, creatieve brainstormers, kunstenaars, designers.

Netwerken 
Creëer tijdens het evenement momenten waar deelnemers kunnen netwerken, en zichtbaarheid in de community verkrijgen. Deelnemers komen namelijk niet alleen voor de pitch maar ook om andere deelnemers te ontmoeten.

Promotie en exposure
Promoot je event ruim van te voren. Zorg voor een goede website met info en grote registratie button. Informeer de  deelnemers teams vooraf.  Reken dan extra tijd en promotie. Ga ervan uit dat 20% zich afmeld.

Internet verbinding
Het lijkt misschien een overbodige tip, echter de keren dat de hackathon vertraging opliep doordat het netwerk vastliep zijn er talloos. Zorg dat dit feilloos verloopt!

Locatie

Maak je hackathon onvergetelijk met een goede locatie. Denk aan veldbedden om te overnachten en douches voor in de ochtend. Het moet bereikbaar zijn met OV en parkeerplaatsen hebben. Denk ook aan multifunctionele ruimtes voor workshops of entertainment, en een aparte ruimte voor de organisatie.

Registreer de resultaten.
Niets is zo jammer als het verloren laten gaan van goede ideeën. Film de pitches en laat een video- en fotoverslag maken van het event. Het materiaal kun je vervolgens  op social media delen en hiermee extra aandacht voor je hackathon vragen

Verzorg je gasten goed!
Deelnemers besteden hun vrije tijd en willen graag een mooie tijd.

Informeer de deelnemers!
Bereid de deelnemers voor met een info pakket en denk aan aftercare. Een hackathon is maar een heel beperkte tijd om een app te bouwen. Help deelnemers een idee te ontwikkelen en leer ze de API kennen. Na de hackathon wil je succesvolle teams niet zomaar in het niets laten verdwijnen. Zorg dat je een strategie hebt om deze teams een vervolg te geven. Bijvoorbeeld in een Accelerator Program.

Tijd en planning.
Houdt alles kort en krachtig. Een goede richtlijn is: instructies – 5 minuten, workshops – 30 minuten, en de pitches – 2 minuten. Zorg dat de host deze tijden scherp in de gaten houdt. Je wilt dat deelnemers maximaal hun aandacht aan het hacken besteden en interessante presentaties geven.

Kies voor de juiste organisatie.
Een hackathon organiseren kunnen steeds meer partijen, of ze de juiste ontwikkelaars aantrekken is nog maar de vraag. Kies je voor een organisatie? Kijk dan eerst eens naar het bereik en goede naam binnen de community.